We hopen natuurlijk dat het nooit zover komt, maar mocht je ergens mee zitten, weet dan dat je altijd bij ons terecht kunt. Ben je het bijvoorbeeld niet eens met hoe dingen gaan op school en kun je hierdoor je opleiding niet goed volgen? Dan denken we graag met je mee. Samen vinden we de beste oplossing!

Klachtenprocedure ROC Menso Alting
Stap 1: Praat erover
Als iets je dwarszit, probeer er dan eerst over te praten met de persoon waar het om gaat of met iemand die je daarvoor geschikt vindt. Soms kan een rustig gesprek al helpen. Vind je dit lastig of kom je er niet uit? Dan mag je altijd de interne vertrouwenspersoon inschakelen, zoals mevrouw Marloes Boersma-de Koning (mc.boersma@rocmensoalting.nl) of meneer Bert Helder (jl.helder@rocmensoalting.nl). Zij helpen je graag verder.
Stap 2: Bemiddeling door de intern vertrouwenspersoon
Kwam je er met de persoon zelf niet uit? Dan kijkt mevrouw Boersma-de Koning of meneer Helder samen met jou naar een oplossing. Ze weten wat jouw rechten en plichten zijn en helpen je alles goed te regelen. Ze zorgen ervoor dat het proces zo snel mogelijk verloopt, zodat je geen vertraging oploopt.
De intern vertrouwenspersoon gaat met jou en degene waarover je een klacht hebt of die kan helpen bij de klacht in gesprek (soms samen, soms apart) en probeert een oplossing te vinden waar iedereen achter kan staan. Als er een oplossing is, krijgt de klachtencommissie daar schriftelijk bevestiging van.
Stap 3: Is de bemiddeling niet genoeg?
En ben je niet tevreden met de oplossing? Dan kun je een officiële klacht indienen. Lees verder voor meer info over hoe dat werkt.
Klacht over gedrag of de school
Heb je een klacht over iemands gedrag of over iets op school, dan kun je deze schriftelijk en goed gemotiveerd indienen bij de klachtencommissie. Je stuurt je klacht aan de voorzitter van de klachtencommissie. Dit kan per brief of digitaal. Vind je het lastig om je klacht op te schrijven? Dan kan de intern vertrouwenspersoon je hierbij helpen.
De klachtencommissie bestaat uit een afdelingsmanager, een onderwijskundige en de managementsecretaresse.
Klacht over de examinering
Heb je een klacht over de examinering? Dan kun je deze schriftelijk indienen bij de examencommissie via examencommissie@rocmensoalting.nl. De examencommissie bekijkt dan de klacht en doet een uitspraak.
Ben je het niet eens met deze uitspraak? Dan kun je in bezwaar gaan bij de Commissie van Beroep voor Examens. Dit kan zowel per brief als digitaal, en je richt je bezwaar aan de voorzitter van de Commissie van Beroep voor Examens. Ook hierbij kun je de hulp van de studentconsulent inschakelen als je dat wilt.
De Commissie van Beroep voor Examens bestaat uit:
- Dhr. P.H. Holsappel (voorzitter, directeur in het voortgezet onderwijs)
- Mw. S. Schuringa (lid, onderwijskundige voortgezet onderwijs)
- Dhr. B. Veuger (lid, directeur in het mbo)
Wat zet je in een klacht?
Als je een klacht indient, zorg dan dat je hier altijd de volgende dingen in vermeldt:
- Je naam en adres
- De opleiding die je volgt
- De datum
- Je handtekening
- Een duidelijke omschrijving van je klacht
De officiële termijnen voor het afhandelen van je klacht beginnen zodra je de klacht hebt ingediend.
Mondelinge klacht
Heb je de klacht mondeling ingediend? Dan moet deze eerst schriftelijk bevestigd worden, zodat we zeker weten om welke klacht het gaat.
Ontvangst van de klacht
Als we je klacht ontvangen, beoordeelt de klachtencommissie/Commissie van Beroep voor Examens of deze geldig is en of we hem kunnen behandelen. Soms kunnen we een klacht niet behandelen, bijvoorbeeld als er al een soortgelijke klacht is ingediend, als de klacht langer dan een jaar geleden is, of als er al een juridische procedure loopt. Als we de klacht niet in behandeling nemen, laten we dit met een uitleg weten. Wordt de klacht wel behandeld? Dan gaan we als volgt verder:
De procedure
Je ontvangt binnen vijf werkdagen een schriftelijke bevestiging van je klacht. Hierin staan de vervolgstappen, de termijnen en hoe de klachtencommissie of examencommissie te werk gaat. We proberen de klacht binnen tien weken op te lossen. Als het langer duurt, kan de procedure met vier weken worden verlengd, maar we vragen dan eerst jouw (schriftelijke) goedkeuring.
Hoe de commissie werkt
De klachtencommissie of Commissie van Beroep voor Examens bekijkt je klacht zorgvuldig. Als de klacht groot is, zal de commissie hem verder onderzoeken. Kleinere klachten kunnen door één lid van de commissie worden afgehandeld. Je mag de klacht mondeling toelichten en je mag iemand meenemen die daarbij helpt.
De commissie kan ook getuigen of andere betrokkenen spreken, als dat nodig is. De school helpt daarbij en zorgt ervoor dat alle nodige informatie beschikbaar is. Na het onderzoek schrijft de commissie een rapport met haar bevindingen en advies aan de directeur van ROC Menso Alting. De directeur neemt een beslissing op basis van dit rapport en laat je weten wat het besluit is.
Ben je niet tevreden met het resultaat? Dan kun je altijd naar de rechter stappen. We streven natuurlijk altijd naar een uitkomst waarbij dit niet nodig is!